Uncategorized

Fordeler og ulemper med plattformøkonomien!

Under første uken med undervisning så hadde vi om plattformøkonomien som jeg interesserte meg. Jeg tenkte jeg skulle gå gjennom fordeler og ulemper med plattformøkonomien for de forskjellige bedriftene som blant annet de forskjellige virksomhetene og entreprenørene. Plattform handler om forskjellige profiler som viser ressurser, matching mekanisme, tid, sted, type, bookingsmotor, betalingsløsninger, ratingsystemer og for eksempel en guide for profil. Plattformer er også for eksempel influensers som de profilene som reklamerer for varer og viser ressursene sine med det produktet, og bruker sine plattformer for å reklamere for de varene. Plattformer her kan være Snap Chat, instagram, facebook osv…

Det med fordeler for plattformøkonomien kan være det med at alle er sine egne virksomheter at det er for eksempel hver og en influenser som jeg bruke som eksempelet her, at det er hver og en influenser som gjør alt selv av jobben og de som bestemmer over seg selv totalt. Her kommer vi litt over til det neste punktet som er at de kan selv bestemme helt når og hvor mye de vil jobbe for hver sin virksomhet og legge ut for sine plattformer. Neste punkt er at det er ustabile arbeidsforhold og eller oppdrag, her så kan vi bruke annonsører som et utgangspunkt hos dette yrket, at dem ikke vet hvor mange annonsører som vil støtte dem. Det at plutselig så går det lang tid for hver enkelte influensers at dem får noe penger inn også fordi dem ikke har 100% kontroll på hvor jobbe de faktisk får fra hver enkelt annonsør som vil jobbe med dem, og hvilket oppdrag dem får. 

Neste må være å forvente flere og solide oppdragsgivere fra annonsører dem jobber med og samarbeidet med for å få inn penger, her kan det være lurt for influensers å sikre seg gode avtaler eller gode samarbeidspartnere som de kan lage en avtale med samarbeid for at de skal få penger regelmessig lønning som er stabil og du vet hva som kommer hver måned. Neste på lista er relasjoner i nettverk som er veldig viktig mer enn det det var før, at det er viktig å ha gode relasjoner med sine samarbeid og sine kollegaer. Neste er at dem kan bli presset på pris og leveranse i åpne markeder, at disse virksomhetene eller influenserene kan presse prisene gode til sin fordel. 

Neste kan være at commodity jobber blir dårligere betalt, men her er det viktig å følge dette opp slik at dem kan snu dette. Neste kan være at dem selv må ordne pensjon selv og forsikringer selv, her kunne det være lurt å ansette en regnskapsfører som kan ha kontroll over økonomien til virksomheten. Slik at det er en person som kan hjelpe dem med det, slik at det ikke blir noe feil og ting blir gjort riktig. At det ikke vil bli noe feil og at det går utover bedriften sin. Det siste er at dem må være digitalt kompetent, for at ting skal går rundt er dette viktig. Det er avgjørende for virksomhetene at dem kan dette for at ting skal gå rundt. 

Ulempene med plattformøkonomien er det at vi begynner med at alle er sine egne sjefer for sine egne virksomheter, her bruker jeg også eksempelet om at disse virksomhetene er influensere på sosiale medier. Det er flere ulemper med dette at dem er sine egne sjefer, som at det ikke er lett å ha system og kontroll på dagene sine, og det er de selv som bestemmer over seg selv hele tiden. Neste er at de må ordne med pensjon, forsikringer osv.… helt selv. De fleste av disse som har disse virksomhetene har ikke en utdanning under økonomi, og det kan være lurt å skaffe seg en regnskapsfører som nevnt tidligere, som hjelper dem med alt av det økonomiske for at ting ikke skal gå dårlig. Om dem ikke skaffer seg hjelp angående dette og ting blir ført inn feil og det ikke blir riktig er det en ulempe. 

Neste er at er det ustabile forhold eller oppdrag de får fra samarbeidene, at som nevnt tidligere at de ikke vet 100% om annonsører vil jobbe med de slik at de får penger, fordi de fleste vil leve av det som er store. Flere negative at de store virksomhetene kan det gå utover at om de får mange oppdragsgivere og får for mange oppdrag at dem ikke klarer å ha nok kontroll over de jobbene eller oppdragene som de får. Neste er det at relasjoner i nettverket blir viktigere enn før som jeg har skrevet om tidligere, ulempene med det at om disse virksomhetene ikke har noen gode relasjoner med andre virksomheter kan det gå utover økonomi og hva andre faktisk synes om disse influenserene som eksempelet er her. 

Neste ulempen kan være at virksomheter blir presset på pris og leveranse i åpne markeder at dem kan få en for lav pris for den jobbe dem gjør, fordi at omfanget av faktisk hva hvor mye en influenser viser til plattformer til sine følere som føler de. Det er viktig å finne ut hva hver enkelt virksomhet tar riktig mengede med penger. Det er en stor ulempe om virksomheten/influenseren ikke er digitalt kompetent smart nok til å forstå hvordan jobben skal gjøres. For å få klikk på sin profil er det viktig at dem har kompetanse for dette at det ikke gjøres noe feil, og det kan gå utover hvor mye klikk på hver enkelt virksomhet får for det igjen. 

Hvorfor plattformorganisering vinner og hvorfor det går så bra som det gjør nå, er fordi at det er transaksjonskostnader enn hierarkiene, utnytter nettverkseffekter, utnytter increasing returns, skaper selvforsterkende vekst og er mer effektiv organisasjonsteknologi enn det en har hatt tidligere og som har satt begrensinger for samhandlingsprosesser. Plattformorganiseringen gjør det så bra nå, pågrunn at det er flere plattformer som er populære og alle har med seg en data maskin som alle tar opp så fort det er kjedelig rundt seg. 

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *