Uncategorized

Hvordan fungerer Filterbobler og Ekkokammre!

Filterbobler og Ekkokammer to ting som jeg synes er interessant og hvordan dette med utviklingen av internett er knyttet til utviklingen av disse to filterbobler og ekkokammer. Ekkokammer handler om det at det er en metaforisk beskrivelse, som beskriver en situasjon hvor ideer, informasjon eller oppfatning blir forsterket repetert kommunikasjon og repetisjon. Det vi også ser er at det tar bort fra meninger og fakta, så det blir lite plass for motstridende synspunkter.

Det man søker opp eller det man leser, blir mer bekrefter. Det ligger i selve ordet ekkokammer, at hvis man sier «hvordan går det» går det om og om igjen. Her vil jeg bruke et eksempel om at når du er på internett så sporer deg hva du leser opp. Dette som gjør at vi blir sporet opp av hva vi leser på og finner ut hva som interessere seg for, kalles for algoritmer som følger med på hva vi søker opp. Algoritmer brukes også ved at når jeg går inn på en nettside så ser algoritmene hvilket mønster jeg gjør på denne nettsiden.

Ved å kunne se hvilket mønster jeg gjør på denne nettsider fanger algoritmene interessen min og kan se hva jeg går inn på. Og generelt kan de få de se hva de fleste gjør og når man skal lage en nettside så kan disse algoritmene hjelpe til med å lage den beste nettsiden fordi da ser disse hvordan vi mennesker trykker inn i systemet. Det er seffølgelig negative og positive sider med dette med algoritmer, det negative er at de følger deg overalt hvor som helst du går inn. Det positive som kommer ut av dette er dette med at man får mye informasjon som interesser deg og ikke informasjon som ikke interesserer deg og dette vil spare deg tid for finne det du skal finne med gang, fordi dem følger med deg hele tiden. 

Filterboble handler om dette med at de er en effekt som oppstår ved at vi får filtrer og sortert bort informasjon på internett fordi de bruker nettsider som kan tilby oss invadert tilpasset innhold som vi er interesser i. På disse filterboblene vil det oppstå algoritmer som lager anbefalinger og søkeresultater på nettsteder som prøver å forutsi hva som utvikleren mener vil ha størst sjanse for vi brukere skal være fornøyd med. Slik informasjon man får fra disse algoritmene fra ved å bruke søkemotorer og gjennom ulike sosiale medier. 

En utfordring som vil stå ovenfor for filterboblen er at både søkemotorer og de sosiale medienes for forretningsmodeller er basert på salg av reklame. For eksempel om vi i et søk ikke finner noen ressurser som vi vil bruke tid på å undersøke nærmere, blir mulighetene for å eksponere oss for reklame i skjermbildet også mindre. Google og facebook bruker dette med at de favoriserer nettsider for hvert enkelt brukere. 

Om dette har en påvirkning på politikk, så vil det være dersom du har søkt opp eller visst interesse for politiske spørsmål og har brukt mest tid på artikler som har en konservativ vinkling på innholdet, vil du få senere mer av slikt material og færre artikler med andre politiske synspunkter. Når det for eksempel skal være valg og du velger å søke opp dette med politiske saker eller artikler som handler om det, vil disse algoritmene fange opp dette med politikk. Dette kan ha konsekvenser på hva du velger under det valget, fordi du får reklame om artikler du må lese og bilder opp som minner deg om av du må velge. Dette er en systematisk skjevfordeling av funnene basert på interesser, verdier og holdninger bidrar også til å forstyrre søkemotorens bidrag til å fatte mer rasjonelle beslutninger og hva dem skal velge i en slik valgkamp for eksempel. 

Når det var valg for noen år siden nå, så husker jeg selv at det var flere influensers som reklamerte for ta valget, det å minne på folk som fulgte dem om at de må huske å bruke sin stemmerett å velge noe. De fleste av disse influensene har følgere som nettopp har fått lov til å bruke sin stemmerett, og bruker ta valget som kampanje disse influenserne for å gi denne beskjeden til dem for å minne dem på dette. 

Kilder:

Arne krokan, nettverksøkonomi – digitale tjenester og sosiale mediers økonomi

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *