Uncategorized

Analyse av nettbutikken BliVakker!

BliVakker er Norges største rene nettbutikk innen skjønnhet og velvære. De etablerte seg i 2007 av Einar Øgery Brandsdal. Bedriftens verdier er engasjement, nytenking, kremmerånd og redelighet, det står sentralt i alt dem gjør, og det legger den mye arbeid i det å utvikle oss å bli enda bedre. På denne nettsiden finner du over 17 000 merkevarer, får gratis frakt på alt og har ganske rask levering på 1 – 3 virkedager. Jeg har selv bestilt fra dem flere ganger, og får varene veldig fort. BliVakker er kåret til folkets nettbutikk, årets butikk og innen kategori skjønnhet 5 år på rad og beste kundeservice 2 år på rad. Det finnes også em fysisk butikk i Kristiansand sentrum.

Det å vurdere BliVakker så tenkte jeg å bruke de 10 vurderingskriteriene som er Førsteinntrykk, synlighet, brukervennlighet, kjøpsprosess, hastighets, kundetilfredshet, trygghet, kundekommunikasjon, priser, konsept og strategi. Første inntrykk er viktig for å fange kunder eller lokke dem til nettsiden. 

Førsteinntrykk 

Det er viktig å gi et godt førsteinntrykk for å skape gode kundeopplevelser på en nettside. BliVakker synes jeg gjør er oversiktlig og fungerende, lett å se hvor du skal trykke for å finne de produktene du skal finne. Logoen kommer tydelig frem også, slik at det ikke er noe tvil på hvor du har kommet hend. det var litt vanskelig å finne kontaktinformasjon, om det var noe jeg skulle lure på, men jeg fant det etterhvert. 

Synlighet 

Når det kommer til synlighet så synes jeg det er lett å finne frem på nettsiden, for å finne de produktene du skal kjøpe så er det lett å finne merker og produktene ved å trykke. Det er ikke vanskelig å finne nettsiden i søk, den kommer først opp i google om du søker det opp. Når jeg søker opp et merke på google, finner du link til nettsiden lett for å kunne bestille det fra nettsiden.

Brukervennlighet 

Brukervennlighet på nettsiden er god, og det er en god søkefunksjon som kommer opp med tilbud og kampanjer de har. Det er lett å finne god rabatt priser om de har det på nettsiden. Det å finne denne nettsiden på telefonen er også enkelt, dem er tilpasset slik at man også kan se enkelt på nett siden på telefonen. 

Kjøpsprosessen 

Kjøpsprosessen er god, fordi det første BliVakker spør om når jeg kommer til kassen er e-posten min, slik at den får linket meg opp, og har informasjonen min om jeg allerde har handlet der tidligere. På høyre side får jeg opp et sammendrag over viktige ting som leveringstid og retur, hvilke kort dem aksepterer og ved at de har god score på truspilot og er sertifisert av trygg e-handel. 

Hastighet eller teknologien 

Hastighet eller teknologien på nettsiden er rask, om den er treig for å komme seg inn vil folk gå ut. Som vil si at om det går trått å komme seg inn vil det gå utover omsetningen. Ved bruk av PageSpeed insights kommer på 62 på score, og det er hvordan hastigheten er på nettsiden. Det PageSpeed insights gjør er å analysere innholdet på nettsider og generer forslag om hvordan sidene kan gjøres raskere. 

Kundetilfredshet 

Kundetilfredshet handler om å få kundene dine er fornøyde og det å vise frem fornøyde kunder kan være nyttig hjelpemiddel for å få usikre kunder til å handle, som på BliVakker så har dem nederst en trustpilot som kunder har skrevet. Der står det at flere kunder er fornøyde og du kan trykke hvor mange stjerner du vil gi nettsiden, for å gi dem en score. Ved at andre ser at flere kunder har gitt dem god score, gjør at dem vil enklere handle og stole på nettsiden. 

Trygghet 

Trygghet er viktig for kunder når det kommer til at de vil handle og legge inn person informasjon om seg selv. Det er løsninger som en trygghetspunktene burde komme tydelig frem. Det jeg ser at BliVakker har her helt nederst en Trygg E – handel merke som de har fått gjennom og at de er årets butikk. Ved at de har en Trygg E – handel merke viser det til kunder at det er en trygg e – handel butikk å handle hos, og at du ikke er den eneste som handler, men at det er også andre som også handler der. Det finnes også gode betalingsmuligheter og at den er trygge å bruke.  

Kundekommunikasjon 

Kundekommunikasjon handler om det er god kommunikasjon mellom nettsiden og kundene. Her vet jeg ikke helt om de er gode til å svare, fordi jeg har ikke vært i kontakt med de, og har ikke hatt noe grunn til å gi noen beskjeder til dem når jeg har handlet hos dem tidligere. Men jeg ser på Facebook siden dems, at dem svarer godt på om det er noe andre kunder lurer på. 

Priser eller utmerkelser 

Priser eller utmerkelser på nettsiden har jeg lagt merke til at de jar blitt årets butikk flere ganger. De har også gjennom årene vunnet flere utmerkelser, som blant annet Årets sørlandsbedrift og folkets nettfavoritt fire år på rad.

Konsept og strategi 

Konsept og strategi i nettbutikken BliVakker er enkelt å forstå jeg seg på, de er en skjønnhetsnettbutikk der du finner produkter du trenger til enhver forskjellig bruk. Det et en nettside som har skjønnhetsprodukter til det meste du skal kunne trenge. 

Kilder:

Hvordan vurdere din nettbutikk

https://www.blivakker.no/

https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=elisabeth+arden&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *