Uncategorized

Hva jeg har fra Google Analytics?

Google Analytics er en nettside som er gratis for alle som vil bruke det, denne tjenesten fra søkemotorfirmaet Google som generer detaljert statistikk om besøkende til en nettside. Tjenesten er hovedsakelig rettet mot markedsførere, i motsetning til webmastere og teknologier som nettanalyse – industrien i utgangspunktet var rettet mot. Denne nettsiden brukes for å analysere en annen nettside som du kan undersøke hvor mange lesere det er inne og hvor mange som bruker den nettsiden som du skal undersøke. Nå som vi har blogg og nettbutikken synes jeg det er veldig greit å bruke Google Analytics for å sjekke hvordan jeg skal sjekke disse nettleserne. Du kan også få innblikk ved å finne ut hvordan de bruker nettsiden, altså hvordan de trykker seg frem til å finne det du skal finne på nettsiden eller handle det du skal på nettbutikken.

Når vi finner ut hvordan mennesker bruker en nettside, får man et innblikk i hvordan en person er inne på siden. Om det er noe vi skal endre på eller hva vi skal endre på, for at nettsiden kan bli bedre og enklere å bruke. Google Analytics kan også brukes for å kontrollere og se hvor folk kommer fra, hvilket land de er i når dem klikker på nettsiden. Ved denne kontrollen får du oversikt over hvilket land som er inne, også se hvordan du kan bygge nettsiden til å bli større. Man får også sett hvordan alderen til de som går inn på den nettsiden som du kontrollerer, og da når man også vet alderen til de som klikker seg inn, får man et perspektiv i hvordan man kan legge til rette denne nettsiden for den aldersgruppen som bruker denne nettsiden som du sjekker.

Dette med at Google Analytics også bruker en URL, med forskjellige ord som finner ut hva som kan tracke en person som bruker den nettsiden som Google Analytics skal undersøke hver sin side URL linken, og google har et sant system som gjør at den sender en mail som linken som skal føre hver kunde til den nettsiden som de har allerede vært på. For at de skal få en påminnelse på at de må gå inn på nettsiden om de vil det. Når de får en påminnelse på at de kanskje burde gå inn der, vil det være en positiv sjanse for at det kommer til å være at de kommer til å ville gå inn å handle inne på nettsiden. 

Google Analytics har også en side der at du kan legge inn kampanjer, og ha en oversikt over hvordan en kampanje på nettsiden fungerer. Når jeg skal forklare hvordan dette fungerer vil jeg komme til å bruke nettsiden som jeg og min gruppe lagde en nettbutikk. Som for eksempel at vi har kampanje på noen at kjolene etter hvert som vi har nettbutikken oppe, og at vi da kan bruke Google Analytics i hvordan det er å finne ut hvordan denne kampanjen går. Ved bruk at Google Analytics sine metoder er det lett å få en oversikt om denne kampanjen fungerer og om det trekker til deg noen kunder, ved bruk at sosiale medier ved å markedsføre det. Ved bruk av sosiale medier får vi også til å se om på Google Analytics hvor folk kommer fra og til nettbutikken vår, og hvor mange som kommer fra det sosiale medier osv… Fordi det er viktig å vite hvor folk kommer fra, fordi da kan man vite mer hvordan vi som en ny nettbutikk kan bygge oss til å bli større. Vet vi for eksempel at vi får flere kunder fra instagram enn facebook, burde vi jobbe mer med instagram brukeren vår, for å bli enda større. 

For at om vi som selger hjemmelagde kjoler, kan komme på google når noen søker på hjemmelagde kjoler i google. Kan vi skaffe inn flere kunder til oss, og få markedsført oss der. Og det kan Google Analytics hjelpe oss med om man gjør det riktig. 

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *