Uncategorized

Hva burde bedrifter og organisasjoner bruke av digitale markedsføringskanaler!

Det å markedsføre seg som en bedrift og organisasjoner handler om å prioritere ressurser og penger der det gir mest avkasting på kort og langsiktig. Som er veldig vanskelig å få til på en ordentlig måte og riktig måte å gjøre det på. Ut ifra det vi har lært i dette emne her, så tenkte jeg å skrive litt om hvordan en bedrift eller organisasjon skal markedsføre seg på ved hjelp av digitale markedsføringskanaler. Og hvilke kanaler som er viktig å bruke for å vise seg frem, skal jeg skrive litt om. 

Den målgruppen jeg tenkte å bruke for å forklare hvordan bedrifter og organisasjoner burde bruke av digitale markedsføringskanaler, er millennias alder, der bruker de fleste digitale plattformene som finnes. Millenniumsgenerasjonen er de som er født fra starten av 1980-årne og midten av 1990-årene. De blir kaldt det på grunn av globaliseringen, sosiale medier, spredningen av den vestlige kulturen og hurtige forandringer, har personer fra millenniumsgenerasjonen mer til felles med hverandre enn de har med eldre generasjoner i sitt eget land. Bedrifter burde bruke disse forskjellige plattformene til målgruppen som jeg nevnte som, facebook, snapchat, instagram, Youtube, twitter, Pinterest og linkedin, er det andel av de som bruker disse sosiale mediene daglig. De fleste sjekker disse plattformene sine flere ganger i løpet av dagen. 

Facebook brukes ikke så mye lenger av målgruppen millennias, men det er en bra side der bedrifter burde reklamere seg på fordi de fleste sjekker facebook fortsatt flere ganger om dagen og sjekker hva andre driver med. At det blir en slik avhengighets skapende ved å bruke facebook. Når en bedrift bruker facebook så kan det komme opp reklame innimellom innleggene som folk legger ut, og ved hjelp av algoritmene så vil det komme frem ting som den personen er interessert i. Da vil trykke på det som relaterer deg og bedrifter eller organisasjoner vil få klikk på nettsiden sin for at de vil sjekke ut siden. Uten at folk visste at det var en nettbutikk eller organisasjoner.

Snapchat og Instagram har de fleste millennias og litt yngre etter det også bruker disse plattformene. På disse plattformene burde bedrifter og organisasjoner bruker influenser å bruke sin plattform med mange følere å markedsføre gjennom dem. At bedrifter og organisasjoner betaler influensere for å fortelle om produktene eller tjenestene som de gjør hos organisasjoner for eksempel. Fordi folk følger folk dem synes det er interessant å se hva andre gjør som Snapchat og Instagram er at om folk har en bruker som influensere bruker for å vise hva dem gjør i hverdagen. Og folk i dag er veldig nysgjerrig over hva folk driver med, og da følger dem de synes er interessante å følge. Det at folk da følger folk som har det om en jobb å legge ut ting, vil være at bedrifter burde kontakte de og kan bruke plattformen deres for å markedsføre seg på, og når folk følger de personene så har dem tillit fra dem. Når dem har tillit til så mange som følger dem, er det lett å få markedsført seg på og når de kommer med et produkt for eksempel og legger ut det på en story for eksempel og legger til en link til det produktet og anbefaler andre til å kjøpe det, er det enkelt for de som følger å tro på det dem folk følger til å kjøpe de produktene som de bruker og trur på at e produktene er gode og vil kjøpe det siden andre har anbefalt det. 

LinkedIn og Twitter legger seg sammen fordi det en nesten like plattformer, linkedin er en plattform som brukes at de fleste eldre enn målgruppen millennias. Det er en plattform som folk legger ut mye av hva slags erfaringer folk har av jobber eller interesser, som en CV på sosiale medier. Her kan de fleste organisasjoner komme seg frem og fortelle om hva de gjør og hva de gjør som er bra, for at folk skal melde seg inn som medlem for eksempel. Disse plattformene er det mulig å få seg jobb muligheter. 

Pinterset brukes ikke av så mange, men her det er lett å få frem interiør for eksempel. Ved at noen ser et bilde av et ny oppusset bad som ser veldig fint ut, kan folk få lyst til å laste ned linken som en lagt ved. Når folk ser et bilde av et fint band for eksempel og vil ha det slik selv, er Pinterest enkelt å markedsføre seg ved hjelp av å vise frem fine bilder. YouTube er også en plattform som brukes av millennias som en kort filmer på av influensene som filmer for eksempel, og ved en slik film kan de bruke reklame filmer mellom videoene folk ser på.  

Kilder:

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q420

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *