Uncategorized

«How to» artikkel om markedsføringen på sosiale medier!

Hvordan sosiale medier spiller en stor rolle for flere daglig flere ganger om dagen, og vi bruker det mye av dagen og vi bli eksponert for informasjon og reklame fra disse forskjellige plattformene. Jeg har gått gjennom litt om de forskjellige plattformene i tidligere blogginnlegg hva de går ut på, og hvordan folk bruker de for å markedsføre seg. Det sosiale plattformen jeg tenkte å skrive om er Instagram. Instagram er en plattform som folk kan legge ut på story og legge ut bilder som dem vil. Det er en plattform som man kan tjene godt på, jeg tenkte å fortelle litt om hvordan influenser markedsføring fungerer via Instagram. Det er at influensers med stor følger skala legger ut anbefalinger om e t produkt som en bedrift har, og forteller hva de synes er bra med det produktet. Ved at noen som har stor følger skala legger ut om det produktet gjør at kanskje fler folk vil sjekke ut produktet, og klikke seg inn på nettsiden og vil kjøpe det.

Dette som jeg har nevnt nå er hva som skjer med markedsføringen overfladisk, men det er flere ting som skjer enn bare at noen markedsfører produktet ditt gjennom en person sitt plattform. Produktet må appellere til den influenseren, slik at de som følger den personen vil stole på dem at produktet faktisk er bra. Det at produktet burde samarbeide med hva dem influenserne legger ut på sine plattformer fra før av, at det ikke som en type reklame, men at det blir en rød trå at folk har faktisk lyst til å se hva det er. Det er viktig å passe på at det ikke blir som en reklame film, men at det blir en rød trå gjennom plattformen. 

Markedsføringen er viktig at blir gjort riktig, og at budskapet blir gjort tilgjengelig ved da at vi får influensers med større plattformer til å markedsføre det. Det er også viktig dette med målgruppe at leserne som følger de influenserne oppfatter det som relevant. Det er viktig å bruke god tid på å finne riktige influensere slik at de vil nå kundens målgruppe og analysere at det blir riktig. For at budskapet skal bli riktig og nå riktig målgruppe må det gjøres riktig. Det er viktig med god kontroll på hvor målgruppen befinner seg og hvem de er, om man kan rette ulike budskap i ulike kanaler til ulike målgrupper. De forskjellige sosiale mediene har ulike hensikt og unike mottakere, det er forskjellige kunder hos de på Tik Tok enn folk på Facebook for eksempel, det er flere yngre brukere på Tik Tok enn på Facebook er det yngre der også som bruker det, men det er flest eldre som bruker Facebook til som sine sosiale medier, og de sjekker det oftere. Det handler om at man må velger riktig målgruppe på plattformen, og markedsføre seg riktig der. Visst man gir seg ut på et publikum som ikke tidligere har vist interesse, bør man kommunisere et annet budskap enn mot et retargeting – publikum, det vil si de som allerede har vist interesse. Ved å tilpasse kommunikasjonen etter hvordan mottakeren agerer, øker man sjansen for å fange oppmerksomheten deres. Ved at influensere gir ut informasjon om produktet ditt, og samarbeider du med riktige influensere som vil samarbeide med dere på en god måte vil det bli en enkel jobb å skaffe kunder til å gå inn på nettbutikken og klikke seg hjem noen produkter. 

Det er også viktig å markedsføre seg på SEO også, ved at dem søker på den influenseren og produktet som ble reklamert på Instagram gjør at det blir en lenke mellom det. At det er enkelt å finne hva dem reklamerte for, og slik at kunder som ser kommer lett til nettbutikken. Dersom noen i din målgruppe ønsker å avdekke et behov eller løse et problem, er ofte søkemotoren det første stedet du leter, at ting ligger lett tilgjengelig for å finne det produktet. Om ting blir vanskelig å koble seg opp til den koblingen, vil folk gi seg fort og ikke gidder å handle og da mister dere kunder. Folk vil ha ting enkelt, ikke masse kompliserte ting. For at vi skal vinne og få kunder til å handle, må ting være enkelt og fungerende.

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *