Uncategorized

Hvordan vil digital markedsføring utvikle seg i tiden som kommer?

Digital markedsføring er i en forandring som mye skjer på fort tid, og det er viktig å forstå seg på den slags endringer som skjer og det er flere implikasjoner som er viktig å forstå seg på. Digital markedsføring endrer seg på forskjellige ting. Det kommer nye teknologier og mediebruken blir forandret på hele tiden. Den «internettgenerasjonen» som jeg kaller det folk er i nå, skaffer seg nyheter på andre måter enn tidligere, ikke minst på sosiale medier som folk bruker mye tid på. På sosiale medier endre ting seg fort å hele tiden, altså så kalte trender, og her er det også en dele-kultur som gjelder. At folk deler hverdagen sin og folk vil se hva folk driver med og man blir nysgjerrig på hva andre driver med. Som gjør at vi får private oppdateringer fra venner og kjente, samtidig som vi får nyheter fra Norge og verden som ønsker å dele med oss.

TV- bruken forandrer seg også, selv om det ikke handler så mye om digital markedsføring på sosiale medier, men jeg synes det er viktig å ta med fordi det har med digitaliseringen å gjøre. Istedenfor tradisjonelt lineært TV er det mange som foretrekker strømmetjenester fra Netflix og andre. Her ser vi på programmer som vi vil, og uansett hva vi leser, hører på eller ser på, stadig flere av oss gjør det på nettbrett eller mobiltelefonen. 

Sosiale medier bruken til folk vil forandre seg med tiden hele tiden, hvordan folk vil bruke det og hva de vil dele på det. Disse sosiale mediene baserer seg på at brukere skal lage innholdet. Dermed blir vi alle både sendere og mottakere. På sosiale medier er det ingen som velger ut dagens viktigste saker for oss, men vi mottar det som våre venner og kontakter ønsker å dele. Før var det ikke noe som het sosiale medier, så dette har forandret seg gjennom årene nå. Før delte man ikke livet sitt på sosiale mediene, som man gjør på et høyt nivå nå. Det som er fordelen med dette med at livet blir delt hele tiden, er det at vi får vite mye interessant som angår oss folk vi kjenner, og som synes vi er kule og morsomme. At nå i tiden vi er i nå, er det blitt nesten normalt å dele livet sitt på sosiale medier. 

Ting blir forandret hele tiden med tanke på nye sosiale medier og forandringer skjer hele tiden. Trender som jeg fortalte litt om tidligere og hvordan det fungerte på et nivå som vil nesten bli en bølge, fordi det er mange som vil følger trendene og vil være med hele tiden. At det er så mange som vil være med å disse trendene viser faktisk at det er en trend som alle vil følge. Tik Tok er en app som flere har lastet ned og bruker flere ganger om dagen og mye på, det har blitt en app de fleste yngere er på. Det er korte filmer som dem legger ut video av seg selv på, og gjør noe morsomt eller informasjon blir gitt ut.

Nyheter er det ikke mange unge som vil få med seg, nyheter før var i en avis eller på TV kl. 21.00 for eksempel. Nyheter i dag blir gitt ut på alle slags plattformer og er enkelt å få med seg, her er det fort ting som har endret seg. Yngre er minst interessert av nyheter, med de yngre unngår ikke alt som er medier og nyheter. Nordmenn er opptatt av nyheter, og det kan likevel være grunn til bekymring at en gruppe som for en stor del består av unge mennesker, er lite opptatt av harde nyheter. Man ser at mange nordmenn er opptatt av nyhetene våre i større grad gjennom sosiale medier. Det forandrer seg med tid, og nyheter blir mer tilpasset oss og hva vi har likt å lese om å se på tidligere. og de blir mer personlige for deg. Det kan føre til at vi går glipp av en annen informasjon som kan være nyttig for å forstå samfunnet vi lever i. Tilbake til det jeg skrev om tidligere er at teknologien i media har endret seg, og medienes økonomi er også endring. Det at flere leser papiraviser eller har vanlige TV – abonnementer. Derfor må disse mediene finne nye måter å tjene penger på. Dette henger sammen med mediebruken vår. Mediebruken vår er hele tiden i endring. Vi som publikum påvirker hvordan media endres. 

Kilder:

https://www.elevkanalen.no/Artikkel/openartikkel/118942

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *